loading...
Compotero
حسین بازدید : 245 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

مباحث ارائه شده در این جلسه عبارت است از:

  • چرا برنامه نویسی؟
  • فرآیند تولید اطلاعات در کامپیوتر
  • سورس و فایل اجرایی
  • ویرایشگر و کامپایلر
  • الگوریتم و فلوچارت
  • شروع برنامه نویسی
  • متغیرها و انواع آن

چرا برنامه ­نویسی

کامپیوتر = دقت و سرعت

با برنامه ­نویسی می ­توانیم کارهای خود را با دقت و سرعتی بسیار بالا انجام دهیم. برنامه ­نویسان با استفاده از قواعدی خاص (Syntax) نسبت به انجام اینکار اقدام می ­کنند.

فرآیند تولید اطلاعات در کامپیوتر


 این فرآیند همانند دستگاه آب هویج ­گیری عمل می ­کند.

ورودی=هویج

پردازش=خردکردن هویج­ ها

خروجی=آب هویج

سورس و فایل اجرایی

فایل سورس(Source File): فایلی که به زبان انسان­ ها با رعایت قوانینی خاص(Syntax) برای اجرا در کامپیوتر نوشته می­ شود.

فایل اجرایی(Executable File): فایل سورس بعد از طی فرآیندی(Compile) به فایل اجرایی تبدیل می ­شود؛ فایل اجرایی در مقایسه با فایل سورس برای کامپیوتر قابل فهم است.

ویرایشگر و کامپایلر

برنامه ­های ویرایشگر(Editor Programs): این دسته از برنامه­ ها قابلیت ساخت و ویرایش انواع فایل­ های متنی را به کاربر می­دهند؛ همانند Notepad++ یا SublimeText

برنامه ­های کامپایلر(Compiler Programs): در حالت کلی همانند ویرایشگرها دارای بخشی برای تولید و ویرایش فایل­های متنی هستند که علاوه بر آن می­توانند سورس نوشته شده را به زبان کامپیوتر ترجمه و تفسیر(Compile) و سپس اجرا نمایند. برخی از کامپایلرهای معروف زبان C++ عبارت است از: CodeBlocks ،DevC++ و BorlandC++

الگوریتم و فلوچارت

الگوریتم: لیست مراحل حل یک مسئله که به وسیله زبان بیانی نوشته می ­شود. الگوریتم ­ها دارای نقطه آغاز و پایان بوده و Top To Down هستند.

مثال: خرید بلیط از یک آژانس هواپیمایی:

1- ورود به آژانس هواپیمایی

2- مراجعه به بخش فروش بلیط

3- درخواست بلیطی با مشخصات درخواستی شما

4-1 بلیطی با مشخصات درخواستی یافت نشد. => خروج از آژانس هواپیمایی

4-2- بلیط درخواستی شما قابل تهیه است. => خرید بلیط

 5- خروج از آژانس هواپیمایی

فلوچارت: مراحل حل نموداری یک مسئله به وسیله نمادهای به خصوصی که هر کدام بیانگر یک عمل می ­باشند. برخی نمادهای معروف رسم فلوچارت را در جدول زیر مشاهده می­کنید.


شروع برنامه ­نویسی

تا اینجا با مقدمات و اصول اولیه برنامه ­نویسی به زبان سی پلاس پلاس آشنا شدید؛ حال می­خواهیم وارد مرحله کدنویسی شویم. گام اول در کدنویسی واردکردن کتابخانه­(های) مرجع به برنامه است. برای درک بهتر علت این کار، یک کتاب مرجع لغات (مانند فرهنگ دهخدا) که لغات سخت و دشوار را برای ما قابل فهم و ساده می­سازد، در نظر گرفته و آنرا با مفهومی که در ادامه بیان می­کنیم، مقایسه کنید؛ یکی از اهداف اصلی ما در واردکردن کتابخانه(های) مرجع به برنامه ­مان این است که دستورات مورد استفاده توسط ما برای کامپایلر(تفسیرکننده) قابل فهم باشد و بتواند به­درستی فایل سورس را به فایل اجرایی تفسیر کند.

یکی از مهم­ترین کتابخانه ­ها در سی پلاس پلاس، کتابخانه iostream است. برای وارد کردن این کتابخانه از syntax زیر استفاده می ­کنیم. (توجه داشته باشید که از این به بعد دستورات برنامه­ نویسی و syntaxها با فرمتی، مشابه فرمت زیر نوشته می ­شود و پیشنهاد فعلی ما برای تفسیر آنها استفاده از کامپایلر DevC++ است.)

 

#include<iostream>

 

دستور فوق با وارد کردن کتابخانه iostream به برنامه، ما را قادر می ­سازد تا از توابع و منابع موجود در این کتابخانه استفاده کنیم. گام بعدی مشخص کردن namespace مورد استفاده ما است که به صورت زیر نوشته می ­شود. namespaceها در واقع اشیاء کوچک­تری از کتابخانه(های) مرجع وارد شده به برنامه ­مان هستند که در مثال فرهنگ لغات دهخدا همان تقسیم بندی معنای واژگان بر حسب حروف الفبا می ­شود.

 

Using namespace std;

 

حال که کتابخانه(های) موردنیاز را به برنامه­ مان وارد کردیم نوبت آن است که تابع اصلی اجرای برنامه را تعریف کنیم؛ تابعی که مفسر آن را مبدأ اجرا و شروع برنامه­ مان می­داند. روش نوشتن آن به شرح زیر است.

 

main(){

 

}

سلام جهان!

معمولا اولین برنامه مطرح در هر زبان برنامه ­نویسی، برنامه سلام جهان(Hello World) است که در آن متن Hello World در خروجی(صفحه نمایش) نمایش داده می ­شود.

 

#include<iostream>

using namespace std;

main(){

    cout << "Hello World" << endl;

}

 

تابع(Function) جدید مورد استفاده، cout بوده و وظیفه آن نمایش متنی دلخواه در خروجی است.

در توابع جدیدی که معرفی می ­شود، به روش نوشته دستورات(syntax) بسیار توجه کنید.

برنامه ­نویسی یعنی خطا(Error)، پس، از خطاهای احتمالی هیچ هراس و دلهره­ای نداشته باشید؛ تمام برنامه­ نویسان با بررسی و رفع چنین خطاهایی، برنامه ­نویس شدند.

 متغیرها – Variables

متغیرها مکان­هایی از حافظه موقت سیستم(RAM) بوده که داری نوع، نام و مقدار مشخصی هستند. اگر بخشی از RAM را بزرگنمایی کنیم و به درون آن نگاهی بیاندازیم با چنین تصویری روبه­رو خواهیم شد؛ البته توجه داشته باشید که این تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از حافظه موقت سیستم بوده و این خانه­ها از چپ و پایین ادامه دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه ­نویسان هرگاه بخواهد مقداری را ذخیره کنند، از متغیرها استفاده می­کنند و یکی از ویژگی­های بارز آنها این است که در صورت انتساب مقدار جدید، مقدار قبلی خود را از دست داده و مقدار جدید جایگزین آن خواهد شد و اصلا به سبب همین ویژگی، آنها را متغیر می نامند.

پیش از تعریف متغیر نیاز است تا با چند نوع از انواع داده­ (Data Types) آشنا شویم. جدول زیر نشان ­دهده چند نوع داده­ای بسیار مهم و پرکاربرد در زبان برنامه ­نویسی CPP است.

نوع داده

نام کامل

روش نوشتن

عدد صحیح

integer

int

عدد اعشاری

-

float

کاراکتر

character

char

رشته

-

string

داده صحیح یا غلط

boolean

bool

حال که بعضی از انواع داده ­های مهم را می­ شناسیم، قادر به تعریف متغیر خواهیم بود.

پیش­تر گفیتم که متغیرها سه ویژگی منحصر به فرد دارند: 1- نوع 2- نام 3- مقدار

پس باید در تعریف یک متغیر نیز این سه ویژگی را با رعایت قواعدی خاص (syntax) لحاظ کنیم.

 

data_type var_name = var_value;

int ali = 51;

float reza = 23.84;

string gholi = "RAHIM";

 

حال می­خواهیم مقدار یک متغیر را در خروجی نمایش دهیم.

 

#include<iostream>

using namespace std;

main(){

    int ali = 29;

    cout << ali << endl;

}

 

 

بقیه مطالب را در پست­های آینده بخوانید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 69
  • بازدید کلی : 14,017